Sistem Energetskog Menadžmenta

Saveti građanima za uštedu energije

Ušteda energije pri korišćenju kućnih uređaja

Od ukupne energije koju potroši jedno domaćinstvo

  • 60% potroši se na grejanje
  • 9% na zagrevanje vode
  • 6% na kuvanje
  • 5% na klima uređaje
  • ostalih 20 % se potroši ostale kućne uređaje i rasvetu

Od svih ostalih, najveći potrošači su:

  • frižideri
  • zamrzivači
  • mašine za veš

Zbog toga pri kupovini kućnih uređaja, treba obratiti pažnju na njihov energetski razred, a posebno u slučajevima kod uređaja koji se svakodnevno koriste, jer se tako potrošnja energije može smanjiti i do 50%. Pored toga, dodatne uštede se mogu ostvariti njihovim racionalnim i pravilnim korišćenjem.

Ceo tekst

Ušteda energije regulisanjem rada sistema grejanja

Osnovna funkcija sistema za grejanje je da prostor u kome boravimo zagreje na temperaturu pri kojoj se osećamo udobno. Vrednost ove temperature zavisi prvenstveno od toga kakvu aktivnost sprovodimo i kako smo tom prilikom obučeni. Za slučaj da se sedi i duže boravi ova temperature treba da bude od 20 do 21oC, za prostor u kome spavamo 18oC, za prostorije u kojima zbog odlaska na posao i školu tokom dana niko ne boravi 16oC, a u slučaju dužeg ne boravka, u slučaju godišnjeg odmora 10oC. Za razliku od ove temperature, temperatura spoljašnjeg vazduha i drugi meteorološki uslovi neprestano se menjaju, čime se neprestano menjaju gubici toplote kroz zidove, vrata i prozore, kao i ostale elemente omotača zgrade, a samim tim menjaju se potrebe za toplotom koju sistem grejanja treba da obezbedi. Zbog toga, a da bi održala željena temperatura potrebno je izvršiti regulaciju rada samog sistema grejanja. Ovo posebno zato, što sa svakim stepenom pregrejavanja, tj. povećanjem temperature vazduha u prostoriji za 1oC, nepotrebno troši dodatnih 7% energije za grejanje.

Ceo tekst

Uštede energije i smanjenje potrošnja goriva i emisije CO2 pri vožnji automobila

Zamena starih, odnosno kupovina novih automobila sa motorima novije generacije, koji troše manje goriva zbog efikasnijih sistema za kontrolu rada motora, smanjenja radne zapremine (kubikaže) uz ugradnju turbo punjača, bolje aerodinamike, naprednije tehnologije itd., nije jedini način na koji mogu da se ostvare uštede energije i smanji potrošnja goriva i emisije CO2. Kao i u drugim oblastima, navike, održavanje i način korišćenja i upravljanja tehničkim uređajima, u ovom slučaju automobilom, mogu u velikoj meri smanjiti potrošnju goriva.

Ceo tekst